4.2 Inrichting van de zaak

De inrichting van de zaak is voor een goede handelaar cruciaal. Ze moet doordacht zijn. U moet de verkoopoppervlakte waarover u beschikt, maximaal benutten. De producten moeten tot hun recht komen, de schappen moeten perfect zichtbaar zijn, de hoeveelheden en de etalages moeten zorgvuldig worden uitgekozen en perfect geordend zijn, zowel in de winkel als in de opslagruimte. De sfeer die de winkel uitstraalt en de aangename voorstelling van de producten zijn bepalend voor de beslissing van de klant: hier kunt u het verschil maken met andere winkels die dezelfde producten aanbieden.

 

 

Een gedetailleerd plan opstellen

De inrichting van uw winkel moet strategisch zijn. Door een gedetailleerd plan op te stellen, kunt u gemakkelijker bepalen waar elk product het beste tot zijn recht komt. De speciale aanbiedingen - de meeste populaire producten - moeten een prominente plaats krijgen en onmiddellijk zichtbaar zijn voor de klant. Hierna enkele basistips:
 

  • Een goed draaiende rayon moet een centrale plaats in de winkel krijgen om zoveel mogelijk klanten aan te trekken.
  • Gespecialiseerde artikelen waarvoor klanten speciaal naar uw winkel komen, kunt u in de minder in het oog springende zones zetten. Deze strategische keuze dwingt de klant om de hele winkel te doorlopen om bij het bewuste artikel te komen waardoor hij of zij impulsaankopen doet.
  • Typische artikelen voor impulsaankopen moeten op daartoe geschikte plaatsen staan, meer bepaald in de buurt van de kassa's.
  • Aarzel niet om artikelen die bij elkaar passen, bij elkaar te zetten, ook als ze niet tot dezelfde groep behoren. Hierdoor komen ze beter tot hun recht en zetten ze aan tot aankopen.
  • Seizoensgebonden voorraden moeten een aantrekkelijke plaats krijgen omdat ze slechts gedurende een bepaalde periode van het jaar worden verkocht en op korte tijd de deur uit moeten.
     

 

Een doordachte etalage

De etalage is het belangrijkste visuele element van uw zaak. Ze moet het imago van uw verkooppunt weerspiegelen, duidelijk maken welke producten u verkoopt, voor iedereen maximaal zichtbaar zijn en passanten zin geven om de winkel binnen te stappen. U moet uw etalage als een communicatiemiddel zien.

  • Ze moet in het oog springen:
  • vanaf het voetpad voor uw zaak;
  • vanaf het voetpad aan de overkant van de straat;
  • van automobilisten die in beide richtingen rijden.
  • Om zichtbaar te zijn:
  • Moet de decoratie in het oog springen;
  • Moet de verlichting krachtig genoeg zijn om de aandacht van voetgangers en automobilisten te trekken;
  • Moeten de verkoopstandaarden op de juiste hoogte staan;
  • Moet de etalage strak zijn zodat ze onmiddellijk in het oog springt.

 

Om dit te bereiken, moet u de perfecte mix vinden:

  • Kleurkeuze: 3 kleuren volstaan om een evenwichtige etalage te creëren: een achtergrondkleur, een kleur voor de artikelen en een voor de decoratie.
  • Verlichting: Moet krachtig genoeg zijn om overdag zichtbaar te zijn. Verlichting trekt de aandacht en moet dus op de producten gericht zijn. Tip: jongeren geven de voorkeur aan wit licht, terwijl ouderen de voorkeur geven aan minder agressieve verlichting. Ga voor een zachter licht in de kassazone om die warmer te laten aanvoelen en de aankoop vlotter te laten verlopen.
  • Vernieuwing van uw etalage: Afhankelijk van uw producten moet u om de veertien dagen of om de maand uw etalage vernieuwen. Door het decor aan te passen, trekt u de aandacht van passanten en zet u nieuwe producten in de kijker.
  • Schikking van producten: De producten moeten op de juiste hoogte - op ooghoogte - staan en in onpare getallen. Het decor moet de producten perfect tot hun recht laten komen en uw etalage een dynamisch karakter geven. Houd rekening met trends. Mode is vandaag heel strak: speel met volumes, stal minder producten uit, maar wissel ze vaker af.
  • Prijsaanduiding: Die is essentieel en bepaalt of de klant al dan niet tot een aankoop overgaat. Een klant die niet onmiddellijk een prijs terugvindt, loopt door. De etiketten moeten aansluiten bij het thema en het decor van uw etalage.
  • Houd rekening met de seizoenen en met bijzondere momenten zoals Kerstmis, Pasen of Sint-Valentijn of met speciale acties van handelaarsverenigingen.

 

Een beroep doen op een professionele etalagist(e) is een goede oplossing om uw producten op de best mogelijke manier voor te stellen.

 

 

Winkelmeubilair

Kies het meubilair in functie van uw etalage en uithangbord, zodat het aansluit bij het imago dat u bij uw klanten wilt overbrengen.

 

De inrichting van een winkel hangt noodzakelijk samen met de indeling van uw verkoopruimte:

  • plaats van de schapruimte;
  • inachtneming van de etalageprincipes;
  • winkelmeubilair;
  • decoratie enz.

 

De volgende factoren bepalen of een klant beslist om in uw winkel te blijven, om de tijd te nemen om producten te bekijken en om te kopen:

  • De  gangen moeten voldoende breed en net zijn zodat de klant zich gemakkelijk kan verplaatsen zonder door andere klanten gehinderd te worden;
  • De producten moeten op ooghoogte op de schappen liggen, niet te hoog en niet te laag;
  • Het meubilair mag eenvoudig zijn, maar moet van goede kwaliteit zijn, zodat uw verkooppunt kwaliteit uitstraalt;
  • De klant moet een unieke ervaring beleven! De vijf zintuigen moeten geprikkeld worden: een mooie etalage, aangepaste muziek, een lekker geurtje enz. Zo scoort u punten met het oog op een verkoop. Wanneer een potentiële koper een artikel kan passen, uitproberen, aanraken en testen, is de kans veel groter dat u hem of haar zult weten te overtuigen.