4.1 De kwaliteiten van een goede handelaar

Handelaar worden is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Voor sommigen is het een tweede natuur, voor anderen is het wat zoeken. Maar hoe kunt u te weten komen of u uit het juiste hout bent gesneden om handelaar te worden? Hierna enkele tips om te slagen.

 

Passie en motivatie

Neen, geld is niet de eerste drijfveer om zelfstandige te worden, maar wel degelijk de zin, de passie! Uw eigen zaak opstarten vergt heel wat inzet en zelfopoffering: de uren die u doorbrengt met het plannen en met het uitwerken van uw project, telt u niet.
 

Daarom moet u echt volop achter uw idee staan. Dat enthousiasme geeft u de kracht om stormen te doorstaan en om dit avontuur voort te zetten. Want u zult zeker met enkele tegenslagen af te rekenen krijgen en onzekere periodes doormaken. Churchill zei: "Succes is het vermogen om van de ene mislukking naar de andere te gaan zonder je enthousiasme te verliezen." Doorzetten, leren uit uw fouten, uzelf in vraag stellen en uw plan bijsturen, een open geest hebben en raad vragen. Handelaar zijn, betekent ook dat u flexibel moet zijn, dat u weet hoe u mensen moet ontvangen, dat u beschikbaar moet zijn, dat u op zaterdag en zondag, over de middag of 's avonds moet werken wanneer klanten tijd hebben om te gaan shoppen of om boodschappen te doen. Dit weegt op uw gezinsleven: alleen passie en motivatie helpen u om deze offers te brengen!

 

 

Nieuwsgierigheid

Nieuwsgierigheid is geen slechte eigenschap, integendeel! Nieuwsgierig zijn, overal mogelijkheden zien, belangstelling hebben voor nieuwe technologieën of nieuwe producten, maar ook voor activiteiten van de stad of van handelaarsverenigingen: dit alles zorgt ervoor dat u een open geest hebt en biedt u de gelegenheid om praktische tips op te doen om van uw zaak een succes te maken. Wissel ervaringen uit met collega's, volg opleidingen, blijf uzelf bijscholen - iedereen - niet alleen handelaars - heeft hier baat bij en wordt hier beter van! Aarzel niet om contact op te nemen met de kamer voor handel en nijverheid of met de ondernemingsloketten: zij kunnen u opleidingsadvies op maat geven.

 

 

Zelfvertrouwen en steun van uw omgeving

Om een eigen zaak te starten, moet u vast in uw schoenen staan, vertrouwen hebben in uzelf en vooral in uw project! U moet kunnen inspelen op onverwachte wendingen, u moet heel wat personen ervan weten te overtuigen - uw familie, vrienden, investeerders - dat uw project doordacht en leefbaar is, u moet uitdagingen het hoofd bieden en de juiste beslissingen nemen. U moet overtuigd zijn van uw project, zonder koppig te zijn. U moet oor hebben voor opmerkingen en advies, u mag niet opzien tegen het werk dat u te wachten staat en u moet goed georganiseerd zijn! Een zaak openen die bij u past en de nodige vaardigheden hebben om die draaiende te houden, dit alles zal uw vertrouwen die noodzakelijke extra boost geven. De morele en financiële steun van naasten is ook cruciaal om vooruitgang te kunnen boeken: een zaak openen heeft immers een grote impact op uw privéleven en op uw leven als koppel. Daarom moet uw omgeving ook klaar zijn voor het avontuur. Ze kunnen u ook financieel steunen - met een inbreng of door u tijdens de eerste maanden te steunen - of technische bijstand leveren, door u hulp te bieden met een materie waarin u niet echt thuis bent.

 

 

Productkennis

Meer dan ooit verwacht de klant van zijn handelaar vandaag advies, diensten en een perfecte technische kennis van de producten die hij of zij verkoopt. Een goede handelaar kent zijn producten en diensten door en door, hij of zij weet wat de klant wil en kan er vlot op inspelen door het juiste product voor te stellen. U moet dan ook op de hoogte zijn van nieuwigheden en vakbladen of online nieuwsbrieven over uw activiteit lezen.
 

In een wereld die steeds sneller evolueert, moet u zich ook aan de trends van het moment kunnen aanpassen en de markt een stapje voorblijven. We merken dat mensen meer en meer terug naar de essentie willen. In de voedingssector geven klanten de voorkeur aan lokale producenten en ze hoeven ook niet langer overtuigd te worden van de voordelen van bio ten opzichte van 'junkfood'. Hoewel consumenten voor bepaalde aankopen de voorkeur geven aan internet, blijven ze voor bepaalde van hun behoeften op de lokale handelaar vertrouwen: eten, kleding, binnenhuisdecoratie en sportuitrusting.

 

 

Gastvrijheid

Handelaar zijn, is een vak dat impliceert dat u graag contacten met uw klanten onderhoudt en dat u altijd goedgehumeurd bent. U moet de klant aan het woord laten en hem of haar open vragen stellen om te achterhalen wat hij of zijn precies nodig heeft. Iedereen is anders en vraagt een andere aanpak en benadering. U moet ook uw imago verzorgen: let op uw verbale (taalgebruik, beleefdheid) en non-verbale (expressie, blik, gebaren, houding) communicatie en verzorg uw voorkomen, want alles draagt bij aan het beeld dat u uitdraagt. Uw zaak moet ook uitnodigend zijn: Houd de lokalen netjes, zorg ervoor dat uw etalage altijd aantrekkelijk is en besteed aandacht aan de verlichting, aan de kleurharmonie en aan de presentatie. Al deze factoren bepalen immers de eerste indruk van uw klant. Besef ook dat een ontevreden klant dit aan tien andere klanten kan doorvertellen, om nog maar te zwijgen van opinies en beoordelingen op de sociale media. Een tevreden laat dit slechts aan twee of drie andere personen weten.

 

 

Organisatie en timemanagement

Een goed georganiseerde handelaar heeft veel kans op slagen. U staat in voor de organisatie van uw tijd, uw werknemers, uw financiën en uw inventaris en moet achterhalen welke drager u daarvoor het beste gebruikt: papier, een Excel-tabel, een whiteboard enz. Als u ervaren personeel in dienst neemt, spaart u tijd - u hoeft hen immers niet op te leiden - en geld: u kunt hen onmiddellijk inzetten bij uw klanten en eenvoudiger zaken delegeren. Tijdens wekelijkse coördinatievergaderingen kunt u iedereen opnieuw laten focussen op de doelstellingen en op hun taken, maar kunt u ook communiceren met uw team en alle problemen uitpraten. Verwaarloos het beheer van uw zaak niet: voorraadbeheer, bevoorrading, facturen betalen, ramingen maken enz. Houd een kalender bij van alle boekhoudkundige, fiscale, sociale en juridische handelingen (btw-aangifte, loonfiches enz.). Dit is de ideale manier om altijd op tijd en georganiseerd te zijn.